Elégiazaj első borítóELÉGIAZAJ (versek) – Magvető, 2015
“Az emlékezés veszélyes”

Ami elégikus, az elandalít – ami zajos, az felzaklat. Krusovszky Dénes versei mindkét hatást ismerik, éppúgy, mint a hirtelen eszünkbe jutó gyerekkori emlékek, amelyek megállásra késztetnek és felkavarnak. A látszólag visszafogott, valójában radikális szemléletű versek azt sejtetik, az emlékezés sosem ártalmatlan, valójában veszélyes. A jelen biztosnak hitt gátjai mögött robbanásra kész a múlt. Egy következetes költészet újabb állomásának lehetünk tanúi, amely egyszerre számol és számol le az elégikus szomorúsággal.

A kiadó honlapja.

 

…………………………………………………………………………………..

 

tn_205x300_139426438A FIÚK ORSZÁGA (novellák) – Magvető, 2014

Kilenc hajszálpontos történet a férfilélekről

Krusovszky Dénest, a fiatal generáció kiemelkedő alkotóját eddig költőként ismerhettük. A fiúk országa az első novelláskötete: nem szárnypróbálgatás egy új műfajban, nem egyszeri kaland, mert a szerző máris kész prózaíróként lép elénk. Pontos történeteket alkot fiúkról és férfiakról. Problémaérzékeny, éles a tekintete: legyen szó egy család széthullásáról, a párkapcsolatok dinamikájáról, a művészi ambíciók és a polgári éle

 

t összeegyeztetésének nehézségeiről. Nem a kényelmes utat választja. Nem fűzi fel a történeteit egyetlen szálra. Minden egyes írásában új világokat fedez fel, a járt utat

járatlanra cserélve. Novellái intellektuálisak, higgadtak, érzékenyek. Lélektani látleletek, önmagukkal is vívódó emberekről. Gyönyörről, szorongásról, szerelemről, halálról. Közelmúltról és jelenről, hazai és idegen tájakról.

A kiadó honlapja. 

…………………………………………………………………………………..

harmattan

KÍMÉLETLEN SZENTIMENTALIZMUS (esszék, kritikák) – L’Harmattan, 2014

Mint mindnyájan tudjuk, Neruda postása nem értette, mi a metafora. A száműzött költő megtanította neki. Hogy ezután észrevehesse a metaforákat a versekben ő is.

Az új irodalom olvasóinak mindig jót tesz a kritikai segítség. Ám nem minden nemzedéknek adatik meg olyan kortárs értelmező, aki folyamatosan együtt mozogva a legújabb fejleményekkel, lépésről lépésre vezethetné be övéit és tétova olvasóikat a szépirodalomba. Ilyenkor a művészek maguk értelmezik saját műveiket, jelölik ki a hozzájuk vezető elődöket. A folyamatosan történő irodalom így írja át újra és újra az irodalom egészének történetét, így teszi láthatóvá a szövegekben már korábban megtörtént újraírást.

Mit kezdjünk velük? Krusovszky Dénes saját kortársai (Győrffy Ákos, Lanczkor Gábor, Nemes Z. Márió, G. István László, Bajtai András, Kiss Judit Ágnes, Bognár Péter) és egyre fontosabbá váló elődeik (Tandori Dezső, Marno János, Borbély Szilárd, Takáts Zsuzsa, Szijj Ferenc, Gál Ferenc, Kemény István) irodalmának dolgában egyaránt roppant értékes és finom tanácsokat ad. Pontosan tudja, hogy meddig lehet, és hogyan kell nézni egy dolgot, egy irodalmi tárgyat, egy problémát, egy metaforát. Könyvével megtanítja nekünk, hogy most már pontosan tudjuk, és vegyük észre mi is.

Krusovszky Dénest ez a kötet – értelmezőként – akkor is a történő irodalom egyik centrumába röpítené, ha – költőként – nem volna már évek óta teljes joggal ott.

(Szilasi László)

A kiadó honlapja.

…………………………………………………………………………………..

krusovszky-mindenholottvagyok300MINDENHOL OTT VAGYOK (gyerekversek) – Magvető, 2013

“Miért nem értik ezt a felnőttek?”

A kötetet Boros Mátyás illusztrálta

Krusovszky Dénes első gyerekverskötetének hőse olyan, mint egy átlagos fiú, csak egy kicsit érzékenyebb. Még csupán nyolc éves, de már mindenhol ott van. És járjon bármerre, fáradhatatlanul, éles szemmel figyel, újra meg újra rácsodálkozva az őt körülvevő emberekre és jelenségekre. Ugyanolyan izgalmas számára az édesanyja tükre, vagy egy idős és magányos néni, mint az élet számos nagy rejtélye. Itt és most, a versekben láthatjuk, hogyan válik nyitottá a világra, hol családtagjai, hol barátai, iskolatársai körében. Élményei intenzívek, álmodja bár fűcsomónak magát, biciklizzen a körúton, vagy meséljen arról, miért fél a sötétben. Hangulata gyakran ingadozik: az egyik pillanatban még azon nevet, hogy a tanár néni tüsszentett, a másikban elgondolkodik, vajon mit követhettek el, akiknek büntetésből a parkban kell aludniuk. Krusovszky Dénes a gyerekeket és felnőtteket egyaránt foglalkoztató kérdéseket, az élet nagy titkait finoman, összetetten, egyszerre filozofikusan és humorosan tálalja verseiben.

A könyvet 10 éves kortól ajánljuk.

A kiadó honlapja.

…………………………………………………………………………………..

krusovszky-denes-a-felesleges-partA FELESLEGES PART (versek) – Magvető, 2011

,,mégis ők múlnak el hamarabb, nem a délután

Krusovszky Dénes a fiatal költőgeneráció egyik legtehetségesebb költője, akinek immáron harmadik kötete a Magvető Kiadónál jelenik meg. A szerző előző könyve, az Elromlani milyen Artisjus Irodalmi Díjat kapott. Krusovszky Dénest azon költők közé sorolják, akinek már az első köteteiben is új versnyelv jelenik meg, és akinek líráját a visszafogottság, a pontosság és a fájdalom szépségének megragadása jellemzi. A felesleges part folytatja a megkezdett utat, a versek összetéveszthetetlen stílusban és a történetmesélés igényével repítenek egy nem is olyan távoli világba, a költészetébe.

A kiadó honlapja.

…………………………………………………………………………………..

elromlani-milyen_borito2

ElROMLANI MILYEN (versek) – Kalligram, 2009

Krusovszky Dénes a legújabb magyar költőnemzedék egyik legtehetségesebb képviselője. Rangos folyóiratok évek óta közlik verseit – második kötete ezekből készült, szigorú válogatás eredménye. Verseiben nyoma sincs a pályakezdők útkeresésének, költői mutálásának – ellenkezőleg: érett, fegyelmezett, tudatosan építkező líra az övé.

A kiadó honlapja.

…………………………………………………………………………………..

az-c3b6sszes-nevemAZ ÖSSZES NEVEM (versek) – Széphalom Könyvműhely, 2006

Ez a könyv álmoskönyv. Ugyanarra a célra is szolgál, mint az álmoskönyvek: közvetíteni az emberek két világa, az álom és az ébrenlét között. Csakhogy amíg az álmoskönyveket evilági (éber) embereknek írják, hogy el tudjanak igazodni az álmok világában, addig Krusovszky Dénes kötete olyan álmoskönyv, ami a valóságban segít tájékozódni a túloldaliak számára.

(Kemény István)

…………………………………………………………………………………..

 

Reklámok